Köpeklerde Rahim İltihabı (Pyometra)

Köpeklerde Rahim İltihabı, Pyometra Nedir?

Pyometra rahmin hormonel ve yapısal olarak durumunun değişip,  bakteriler sonucu enfekte olmasıyla rahim içinin irin dolması sonucu ortaya çıkan Bazen öldürücü sonuçlar doğuran tehlikeli bir hastalıktır.

Köpeklerde Rahim İltihabının Nedenleri

Kızgınlık dönemi bittikten sonra hormon etkisi ile değişen rahim yapısı bakterilerin üremesine uygun bir ortam haline gelir. Burada çoğalan bakterilerin çoğalması ile rahim içi irinle dolar ve normal rahimin 10 ile 20 katı kadar genişleyebilir. Diğer bir neden ise; Köpeğin ve kedinin kızgınlık dönemini baskılamak için kullanılan ilaçların yan etkisi ile pyometra şekillenebilmektedir. Her yaş aralığında görülebildiği gibi çoğunlukla ileri yaşlarda  kedi ve köpeklerde görülmektedir.

Köpeklerde Rahim İltihabının Belirtileri

Kusma, iştahta azalma, durgunluk, bazen idrar yapmakta güçlük, su içmede isteksizlik, yüksek ateş , en önemlisinde vaginal akıntıdır. Bir çok vakada akıntı görülmemektedir. Bu durum teşhisi geciktirebilir.  Zamanında müdahale şarttır. Geç kalınan vakalarda septisemi sonucu ölüm şekillenmektedir.

Köpeklerde Rahim İltihabının Teşhisi

Semtomların görülmesi teşhir için yeterli değildir. Yapılan kan testleri, röntgen veya Ultrason bulguları teşhisin konulmasında Veteriner Hekime yardımcı olur.

Köpeklerde Rahim İltihabının Tedavisi

İlk önce hastanın genel durumu düzeltilir. Hafif vakalar medikal tedavi ile kısa sürede sonuç alınabilir. Âmâ bir sonraki kızgınlık döneminde tekrarlama olasılığı yüksektir. Ağır vakaların tedavisinde opersayon kaçınılmazdır. Ameliyat da  içi iltihaplı rahim, yumurtalıklarla birlikte alınır. Operasyon sonrasında genel durum düzelene kadar tedaviye devam edilir.

Köpeklerde Rahim İltihabından Korunma

Tek korunma yöntemi kısırlaştırma operasyonudur. Yaş ilerlemeden Hekimin uygun gördüğü bir dönemde operasyon yapılmalıdır.